Smartlog v3 » Kim og Karen » 4 dage i New York
Opret egen blog | Næste blog »

Kim og Karen

- beretninger fra vores liv

4 dage i New York

6. Aug 2008 13:45, kimogkaren

Tiden er fløjet afsted, og i dag kan vi næsten ikke huske hvad vi lavede i lørdags...så er det jo godt, at vi har en lille lommebog, hvor vi noterer det hele.

Vi ankom fredag, og havde aftenen til at ”snuse” til byen, inden det gik løs lørdag. Vores hotel er ikke med morgenmad, så det måtte vi jo ud at finde. Men heldigvis ligger der masser af små spisesteder på Broadway, så det var ikke noget problem.

Derefter gik turen over i Central Park, som ligger en lille kilometer fra vores hotel. Dejligt at komme derover, hvor man kommer væk fra byens støj og larm. Det eneste man skulle passe på, var alle de mennesker der var ude at løbe eller cykle, og det var mange. Der bliver også afholdt daglige ”trænings” løb i parken, og vi var vist ramlet lige ind i sådan et ;-)

Vi fulgte parken ned til Museum of Natural History, hvor vi heldigvis var så tidligt om morgenen, at vi næsten ikke skulle stå i kø ;-). Det er et meget stort museum, hvor man kan bruge masser af timer. Har man været på andre historiske museum’er, så kan man nu godt springe noget af det over. Men vi endte da med at have brugt næsten 3 timer der da vi gik – incl. Frokost...

Fra museet var der direkte adgang til undergrundstogene, så det var bare at hoppe på, og så var vi videre. Vi endte ved Rockefeller Center, hvor vi gik lidt omkring, og lurede butikker...ja de har også åbent på allemulige tidspunkter...og det var meget bekvemt, for det regnede meget en overgang den dag.

Vi ville jo gerne op i Empire State Building, så vi tog derhen for at undersøge om det var muligt at komme derop samme dag. Men som så mange andre af de store attraktioner, så var der KØ..ja det kræver en stor portion tålmodighed...og det ville tage 1½ time inden vi kunne komme op. De er dog så venlige at have ansatte stående ude ved vejen og fortælle om ventetider. Men de kan så tilfældigvis også skaffe én forbi billetkøen og sikkerhedstjek køen, så man kun skal stå i elevatorkøen. Det kræver at man køber billetten hos dem, men det er en særlig billet, som også inkluderer en virtuel helikopter tur over byen på 20 min. – og det skal man så betale 45 USD for...Fravælger man at købe den specielle billet, og står i køen og kun skal op og se udsigten slipper man med 19 USD ;-). Vores tålmodighed var ikke til det, så vi valgte at gå igen.

Vi gik hen forbi flatiron bygningen, som ligger i krydset mellem 5th ave og Broadway, lige overfor Madison Square garden. Der kunne vi så sidde og slappe af og kigge på de ”lokale”. Det er en rigtig hyggelig lille park, hvor folk mødes på bænkene, eller i hundeparken for at lufte deres hunde. Der var masser af fugle og egern der løb rundt i over alt. Så det var vel nærmste en lille oase midt i storbyen.

Fra Madison Square garden tog vi til Times Square, hvor vi bl.a så ”the naked cowboy”, som står i underbukser, cowboystøvler og hat, og spiller guitar ;-) Vi valgte at tage til Harlem for at spise aftensmad hos Miss Mamie’s. Vi har bogen 24 timer i NYC med hjemmefra, og deri står den nævnt. De skulle lave rigtig soulfood, og namme nam, det var det hele værd. Vi kom godt nok til at tage et ekspresstog fra byen og lidt for langt op i Harlem...vi kunne tydeligt se, at vi var de eneste turister på den station, men heldigvis går der toge hele tiden, så vi var hurtigt på rette spor igen. Men hos Mamie’s fik vi en sample menu, hvor vi smagte lidt af hvert fra menukortet. Der var en rigtig laidback stemning, og ikke noget stress eller jag over det. Heller ikke nogle fine fornemmelser – de serverer deres lemonade i gamle syltetøjsglas ;-)Men det er en del af stemningen. De er vist vant til at der kommer mange turister, der ikke kan bestemme sig for hvad de skal smage. Vi fik ikke de samme ting, så det var bare perfekt, og maden var bare lækker. Vi smagte også deres hjemmelavede lemonade, som ikke kan gøres efter på købeflasker ;-). Det er et anbefalelsesværdigt sted, selvom prisen måske ligger lige i overkanten af hvad vi ville betale.

Søndag havde vi planlagt inden vi gik i seng lørdag, så der var ingen slinger i valsen. Vi skulle igen finde et sted at spise vores morgenmad, og hvorfor ikke tage en rigtig amerikansk diner igen.

Vi tog turen gennem Central Park igen, denne gang var det en noget længere tur tværs over parken til Guggenheim Museet. Endnu engang var vi kommet tidligt, så vi undgik de store køer. Det var et rigtigt lækkert museum, som var tilpas stort, så man ikke kommer til at køre sur i alle de forskellige kunstnere. Idet det ligger lige ud til Central Park, kunne vi tage ruten derfra ned mod byen gennem parken. Der var gang i den, og sikkert fordi det var søndag, og mange var ude med familien. Vi fandt da også forbi H.C Andersen figuren der står ved en de nederste søer...he he meget sjovt at høre amerikanerne forklare deres børn hvem han var.

Fra Parken gik vi ned af 5th Ave, hvor alle de store og dyre butikker ligger. Vi tog et smut inden om Apple butikken, hvor der var så mange mennesker, at det var ulideligt at opholde sig der. Vi fik da også lige taget et smut inden om FAO store, som er en stor legetøjsforretning. Så er man glad for at man ikke har børn endnu ;-).

Men videre forbi Chrystler bygningen, som godt nok var lukket, men den er også flot udefra. Derefter tog vi chancen og tog tilbage til Empire State Building, for at se, om køen skulle være blevet lidt mindre...men nej,  der var  1½ times ventetid, men vi kunne jo stadig købe ”springe køen over”-billetterne. Så vi tog ventetiden med. Det første stykke gik ret hurtigt, og vi tænkte ha, det tager da ikke så lang tid...men så kom vi rundt om hjørnet, og så fortsatte helvedet så langt man overhovedet kunne se ;-) Men op det kom vi, og vi klarede ventetiden, selvom den var træls. Vi kom endda helt op til 102.sal, hvor vi fik en rigtig flot udsigt over byen.

Hvorfor stoppe sightseeing’en der...så vi tog videre til ground zero, eller hvad der var tilbage af den. Man kunne ikke få lov til at se derind, men vi fandt et par revner i hegnet, som vi kunne lure igennem. Det er bare en stor byggeplads i dag, og der er lagt store planer for hvordan det skal fungere i fremtiden, med mindeplads osv.

Nu vi alligevel var helt ned i byen, så tog vi lige et smut ind over Brooklyn Bridge efter mørkes frembrud. Det gav en rigtig flot udsigt ind over byen og alle dets lys.

Mandag havde vi planlagt at tage til Liberty Island og Ellis Island, og vi syntes vi kom i god tid kl.10...men nej, der var allerede en kø, som var uoverskuelig lang – for at komme på færgen. Der skulle så købes billetter først, hvor der selvfølgelig også var kø. Men vi skulle selvfølgelig have en billet, og snu som vi var, så købte vi en til dagen efter ;-) Så vi kunne springe den kilometer lange kø over . Det betød at vi havde en masse tid til at gå rundt og dase, så vi tog op gennem financial district, og Wall Street. Det er jo ikke andet end en gade, og så kan man kigge lidt på børsens bygning. Den er heftigt dækket af hegn og sikkerhedsvagter, så der var vist inden chance for at komme tæt på. Man skal være inviteret for at komme indenfor i bygningen ;-(

Man skidt pyt med det, vi gik videre ned i det gamle havne område, som er omdannet til promenade, hvor der i de gamle bygninger er masser af butikker og restaurenter. Men der kunne vi jo ikke blive hele dagen,så vi tog videre til FN bygningen, hvor vi fik lov til at komme ind, juhuu...men vi skulle lige stå lidt i kø først, og igennem et sikkerhedstjek. Det er vi ret vant til efterhånden ;-)De har guidede ture rundt i bygningen, hvor man bl.a. kan få lov til at se den store sal, hvor alle lande sidder samlet.

Derfra tog vi tilbage til havneområdet for at se udstillingen Bodies, og som titlen siger, så er det menneskets krop der udstilles. Det er nærmest en visuel anatomi lære, så jeg fik lige frisket lidt op på det. Men det var en rigtig god og spændende udstilling, som gav et godt indblik i hvordan kroppen fungerer. Kim fik også overvundet sin frygt og prøvede at holde en rigtig menneskehjerne og lever - det er lidt grænseoverskridende.

Tirsdag var det tidligt op, for vi havde billetter til færgen allerede kl.9, og vi skulle bruge mindst ½ time på at komme derned. Og allerede der var køen lang – men vi havde jo billetter, så vi kunne bare gå foran. Vi slap nu ikke for kø, for vi skulle jo gennem sikkerhedstjek og vente på at komme ombord på færgen.

Turen ud til frihedsgudinden tog ca.15 min – men vi var glade, for nu slap vi nok for den lange kø idet vi var så tidlige på den...men nej. Vi var så heldige at have fået et pas til at komme ind i selve monumentet – dem er der kun et vist antal af om dagen – og der skulle vi så gennem sikkerhedstjek igen. En meget langsommelig proces, som det tog ca.½ time bare at komme frem til. Det var en maskine, som man skulle stille sig ind i, hvorefter man blev ”blæst” igennem med luft, og så ville den kunne registrere, hvis man havde været i nærheden af sprængstoffer...og der kunne selvfølgelig kun være en person i den maskine ad gangen. Men igennem kom vi da, og ind i monumentet. Man kan ikke komme helt op i Frihedsgudinden mere, men man kan komme ud på den platform hun ”står” på. Derfra er der en flot udsigt ind over ”the big apple”.

Der er ikke andet på Liberty Island end Frihedsgudinden, så vi tog videre med den næste færge mod Ellis Island. Der skulle vi så stå i kø igen for at komme ombord. Så stod der nogle af de skibsansatte, som kommanderede os ind på skibet, de råbte og skreg, som om det var en militærlejr ;-).

På Ellis Island så vi hovedbygningen, hvor immigranterne ankom til inden de enten kom ind i landet eller blev deporterede. Det var et ret stort museum, og skulle man tage det hele, så  ville bare den del tage 2-3 timer. Vi tog vores egen lidt kortere version ;-) De havde endda nogle maskiner, hvor man kunne søge på slægtninge der var immigreret til USA, og der var personale til at hjælpe med udvidet søgninger i arkiver, hvis man var interesseret. Men det krævede både for- og efternavn på personerne.

Resten af dagen blev brugt op afslapning i Macy’s, som er verdens største varehus – det var kæmpe stort. Også for stort til at vi kunne finde rundt derinde, så vi tog tilbage til hotellet for at pakke til i morgen, hvor vi skal ud at hente bilen, inden turen går videre nordpå.

Vi har haft to New York bøger med hjemmefra, og det var været perfekt. Den ene var ”Top 10 – 24 timer i New York” og den anden en lille sølvfarvet bog, der bare hedder New York. I begge bøger var der bykort og undergrundskort, som vi har kunnet bruge.

Undergrundssystemet er okay, men det er nu set bedre i andre byer ;-)Det kan virke lidt uoverskueligt i starten, men man vænner sig hurtigt til at læse kortet. Når man skal læse bykortet skal man være opmærksom på, at Avenues er de gader der går lodret ned gennem byen, og Streets er de gader der går vandret. Har man det i baghovedet er ingen sag at finde adresser osv.

Det er også muligt at købe et New York City Pass, hvor man betaler et beløb for at komme ind at se alle de store attraktioner. Skal man se nogle stykker kan det godt betale sig...og som ekstra bonus kan man springe billetkøerne over. Vi havde selvfølgelig ikke købt det, idet vi ikke ville kunne spare noget særligt.

Vejret herovre er okay – lige i overkanten med varmen – men vi skal ikke klage, vi har hørt at vejret derhjemme ikke er alt for godt...Men vi er nødt til at gå med solcreme for ikke at blive totalt forbrændte.

New York er en storby med stort S, og den lever op til alle forventningerne. Den sover aldrig, som New Yorkerne siger – der er altid en butik der har åbent, små boder på gadehjørnerne osv. Vi har da også mødt de lidt mere triste skæbner, bl.a. de hjemløse, som sikkert også ofte er psykisk syge. Vi stod den første aften i en skobutik, og pludselig står der en ”vildmand” i døren, og råber og skriger – det eneste jeg fik fat i var coffee. Men der er ingen der reagerede på det, så det må vel være normalt herovre, eller også er den letteste måde at få dem til at forsvinde på, ved at ignorere dem. Men jeg tror nu nok at vi begge tabte kæben lidt.