Smartlog v3 » Kim og Karen » Dublin
Opret egen blog | Næste blog »

Kim og Karen

- beretninger fra vores liv

Dublin

28. Jul 2008 23:06, kimogkaren

I juni tog vi på en weekend tur til Dublin. Vi fløj med Ryanair fra Billund og turen tog ca.2 timer. Det var en OK flyvetur, med det man kan forvente af Ryanair.

Vi ankom fredag eftermiddag, og Dublin lufthavn er altså lidt større end man sådan lige regner med...ihvertfald regnede jeg ikke med at den var meget større end Billund, men jeg tog fejl. Fra lufthavnen var det ret let at finde en bus, der kørte ind til byen. Der er flere forskellige selvskaber at vælge mellem, men man skal lige være opmærksom på, hvor langt de kører rundt  byen, i forhold til hotellets placering. Vores buschauffør mente at der måske ville være 200 m. til vores hotel fra det sidste stop på vejen...men det er vist længe siden han har gået den tur ;-) Der var min.500 m.

Kim havde booket et værelse på Trinity College (http://www.tcd.ie/). Når de studerende holder sommerferie, så udlejes deres værelser/dorms ud. Det havde en perfekt lokation i forhold til at komme rundt i byen. Trinity er et ret stort område, og vores værelse lå selvfølgelig i den fjernest afkrog, hmm. Endnu engang fik vi afvide, at det nærmest bare var rundt om hjørnet...men vi blev kørt i bil derned ;-) så det var nok 300 m fra hovedindgangen. Men det var et sjovt sted at bo, især på grund af omgivelserne.

Men tid var ikke det vi havde mest af, så fredag aften skulle vi som noget af det først have lidt at spise. Vi søgte ned mod Temple Bar, som er gaden, hvor det hele sker. Der er fyldt med mennesker, og gølg i gaden. Der ligger mange pubs, discoteker og restaurenter hvor det nærmest ikke er til at sparke sig igennem mængderne. Så var man lidt sent ude, så var det ikke sikkert at man overhovedet kunne komme ind, fordi de var så overfyldte. Så vi valgte at finde en pub der lå uden for Temple Bar, hvor man ikke skulle stå kilet ind mellem tre andre mennesker.

Vi havde hele lørdagen til sightseeing, så det skulle da udnyttes. Vi valgte at købe en billet til en hop on/off bus, som så tog os rundt forbi de seværdigheder var var mest ved. Men det var nu også godt nok, at vi ikke skulle gå alt for meget, idet vi havde sovet noget afbrudt om natten. Brandalarmen var gået igang omkring kl.3, og den stoppede ikke sådan lige med det samme. Så det endte med at vi kom i tøjet og tog de mest nødvendige ting, og gik udenfor til brandsamlingsstedet - det var godt Kim havde undersøgt hvor det var om aftenen..som en anden B.S Christiansen. Nå men da vi kom ud mødte vi en vagt, som kunne fortælle at det var falsk alarm, fordi der var nogen som havde brændt noget toast på. Jeg tænker at det må være godt forkullet, siden det kan have sat alarmen igang.

Nå men vi skulle jo bruge tiden mest fornuftigt, så vi valgte at stå af ved Guiness bryggeriet, og tog ind og så det. Det var OK, men ikke noget særligt, med mindre man er en ølentusiast. Ellers gik vi rundt om i byen, og hyggede os. Jeg havde læst om et lille marked, hvor nye og ukendte designere solgte deres tøj til billige penge, så det måtte vi lige forbi. Marked var vist lidt meget at sige, for der var kun ganske få "boder" hvor de solgte tøj. Det var billigt, men meget specielt og klart unika stykker.

Der blev da også tid til at ose lidt, men det var nu ikke noget at råbe hurra for. De havde udsalg, så hvis det var designer tøj man var ude efter, så kunne man gøre et kup.

Det er en meget "blandet" by, som på den ene side er flot med en masse gammelt arkitektur, men mange steder trænger det til en kærlig hånd. Man kan tydeligt se, at de steder, hvor turisterne færdes mest også er de steder, hvor der er shinet mest op i gadebilledet. Men mange steder var de igang med at renovere osv, så mon ikke det kommer med tiden.

Søndag tog vi forholdsvis tidligt ud til lufthavnen, og vi var så "heldige" at blive samlet op af en taxi ved busholdepladsen. Han tilbød at køre os til lufthavnen for samme pris som bussen, så det var jo fint.

Man kunne helt sikkert bruge meget længere tid i Dublin, men det er en forholdsvis dyr by, hvor man skal regne med omkring 100 kr for hver af de forskellige entreer.